zwani.com myspace graphic comments

Friday 26 October 2012

KeHidupan di SekOlah Ku

                                                                         Bangun !!!


itulah seruan yg sentiasa ku dengari setiap pagi sebelum masuknya waktu subuh,,
sudah hmpir 2 tahun  kehidupan ku disana..
suka duka bersama adik2 dan rakan2 byk mengajar aku erti kehidupan tanpa keluarga disisi..

tahun pertama selaku form 4 baru mmg agak mencabar kerana kami perlu menyusuaikan dri dgn persekitaran baru.
ramai rakan2 ku yg mengalah dan terus meninggalkan sekolah sbb homesick,,
masa mula2 kat skolah tu adalah prasaan rindukan rumah tp bila aku kenangkan nasib keluargaku dan tujuan aku mencari ilmu perasaan tu lenyap trus..

geng dorm aku masa tu mmg nakal,, kami slalu bergaduh tp sebentar jer lps tu trus berbaik balik..
masa pertengahan tahun tu mmg slalu lah tido lwat sbb hbskan masa dgn laptop tgk citer..
tp, sekitar bulan 8 laptop kena rampas dgn sensei sbb ditangkap ponteng prep (sy xterlibat deh)

kenangan memasuki pertandingan kreatif sains dan matematik adalah kenangan terindahku masa form 4.. bergaduh dgn ain,, menjerit pada lina dan berpakat dgn haziq mmg menyerikan hidup aku,, haha

FORM 5.....

Alhamdulilah naik form 5 ni aku telah diberi kepercayaan untuk menjawat jawatan sbg pengawas dan badan pelajar islam.. First time masuk dorm prefect mmg best sbb dorm nyer luas dan aku dpt katil bwh kipas.. dormnya kat tingkat 3 so jarang sgtlah selipar kena kebas sbb disekeliling nyer dorm adik2 form 1 n2..

Perkara yg paling sedih adalah bila aku tgk sahsiah plajar2 skolah faris smkin jatuh meskipun reputasi skolah kami makin menaik..

satu hari aku ditanya oleh seorg sahabat,, "kema mu xnk ke cuba buat sesuatu untuk ubah sikit plajar2 skolah kita ni,, lg pom mu kan BPI ??"

Itulah kata2 yg jd catalyst kpd aku untuk memberanikan diri buat sesuatu,, langkah pertama aku buat adalah cuba beri taskirah kat dpn masa kat masjid antara waktu maghrib dan isyak.. mula2 tu mmg sgt kekoklah sbb aq ni agak pemalu tp alhamdulilah alah bisa tegal biasa..

lps tu aq jd conducter masa usrah dgn rakan2 bpi yg lain..alhamdulilah adalah bibit prubahan yg blh dilihat dlm diri adik2 form 1n 2,, memang aq akui ramai juga plajar2 lain yg menyindir aku,, haha tp itulah lumrah dalam kehidupan berdakwah..

tp apabila ada satu event yg berlaku kat skolah sekitar bln 7,, semangat aku nk cuba berdakwah trus luntur dan padam.. aku malah ambik keputusan untuk trus tinggalkannya..

TP,, nasib baiklah ada seorg sahabat ni yg sedarkan aku balik,,, aku igt lagi kata2 dia "ikmal mu rasa mu dah jalankan ke tanggungajawab mu?? mu rasa mu dah mampu ke jwb dgn Allah bila DIA tanya sama ada mu dh jalankan tanggungjawab mu atau x??

aku igt lagi mlm tu aku menangis,, menyesal sbb sikap aq yg pentingkan diri..

Alhamdulilah slps tu aku mulakan blik usaha aku,, meskipun masa dh singkat tp aku yakin its never too late sbb nabi ada kata : kalau esk  kiamat dan kau ada biji benih tanamlah biji benih tu hr ni.. its never too late until the end is coming..

smoga usahaku ni dpt membawa prubahan pada plajar2 especially adik2 form 1 and 2...

"kita xdpt beri hidayah pada org sbb tu urusan Allah.. kita cuma mampu tunjukkan saja jalan pada mereka"

No comments:

Post a Comment