zwani.com myspace graphic comments

Friday 3 July 2015

Selembut hati Rasulullah ﷺ siri 1



Hadis ini dilaporkan oleh At-Tabrani dan Al-Baihaqi. Dari Ibnu Abbas meriwayatkan:

Pada suatu hari, Rasulullah ﷺ dan malaikat Jibril as sedang duduk di atas batu karang. Rasulullah ﷺ berkata pada Jibril as,

“Wahai Jibril, demi Zat yang mengutus kamu dengan kebenaran, keluarga Muhammad akan bermalam tanpa tepung dan gandum.”

Tidak lama selepas Rasulullah ﷺ menyatakan perkara itu, tiba-tiba guruh berdentum di langit sehingga mengejutkan Baginda ﷺ. Lalu Baginda ﷺ berkata,

“Adakah Allah memerintahkan berlakunya hari kiamat?”

Malaikat Jibril as menjawab,

“Tidak, tetapi Allah memerintahkan malaikat Israfil supaya turun ketika mendengar percakapan kamu sebentar tadi.”

Malaikat Israfil as datang pada nabi Muhammad ﷺ dan berkata,

“ Sesungguhnya Allah mendengar apa yang engkau katakan. Dia mengutus aku supaya membawa kunci harta simpanan bumi. Dia juga memerintahkan aku bagi memperlihatkan kepada engkau zamrud, yakut, emas dan gunung perak. Makkah dapat berjalan bersama-sama kamu. Lalu, apakah engkau ingin menjadi seorang nabi dan raja ataupun nabi dan hamba?”

Malaikat Jibril as memberi isyarat kepada nabi Muhammad ﷺ supaya merendah diri. Baginda ﷺ menjawab,

“Aku memilih bagi menjadi seorang nabi dan hamba.”

Rasulullah ﷺ memberitahu,

“Sekiranya aku katakan kepadanya, aku ingin menjadi nabi dan raja, gunung-ganang itu pasti menjadi emas untuk aku.”

Petikan: Buku Selembut Hati Rasulullah karya Miftahul Asror Malik

No comments:

Post a Comment