zwani.com myspace graphic comments

Friday 3 July 2015

Selembut Hati Rasulullah ﷺ siri 2



At-Tabrani menceritakan kepada kita ketika Rasulullah ﷺ sedang berjalan-jalan bersama-sama para sahabat dan pada waktu itu matahari bersinar dengan terik, mereka menutupi Baginda dengan pakaian. Ketika melihat bayangan pakaian yang menutupi Baginda, Nabi Muhammad ﷺ menegaskan,

“Jangan kamu melakukan sebegini.”

Lalu Rasulullah ﷺ mengambil dan meletakkan pakaian itu. Baginda mengatakan,

“Sesungguhnya aku adalah manusia seperti kamu.”

Imam Al-Bukhari merekodkan sebuah hadith daripada Saidina Umar bin Al-Khattab ra bahawa Rasulullah ﷺ menjelaskan,

“Jangan kamu memuji dan memuja aku berlebih-lebihan seperti orang Nasrani melakukan hal sebegitu kepada putera Maryam. Aku ini adalah hamba juga. Katakan kepada aku, hamba Allah dan Rasul-Nya.”

Dalam laporan lain menceritakan, pada suatu hari Rasulullah ﷺ melihat seorang lelaki bercerita perihal kehebatan diri Baginda lalu, Rasulullah ﷺ pergi kepada lelaki itu dan berkata kepadanya,

“Hinalah diri kamu! Aku adalah seorang anak yang dilahirkan oleh seorang wanita yang makan daging dari Makkah.”

Petikan: Buku Selembut Hati Rasulullah karya Miftahul Asror Malik


No comments:

Post a Comment