zwani.com myspace graphic comments

Friday 10 April 2015

Cukupkan Kesenangan Dunia?



Dalam menyelusuri arus kehidupan dunia yang semakin sukar dengan pelbagai ujian dan kesukaran yang hadir. Kadang-kadang ramai antara kita lupa akan hakikat kenikmatan akhirat. Seringkali kita mendengar kalimah doa :

“ ...Ya Tuhan kami, berilah kami(kebaikan) di dunia...”
(Al-Baqarah ayat 200)

Namun kerana terlalu lelah mengejar keinginan menggapai nikmat keduniaan kita lupa untuk memohon kepada-Nya kenikmatan yang hakiki iaitu kenikmatan berkekalah di kehidupan seterusnya.

Allah yang Maha Pengasih menegur golongan ini dengan menyambung ayat sebentar tadi

“... dan tiadalah baginya bahagian(yang menyenangkan) di akhirat. “
( Al-Baqarah ayat 200)

Ada segolongan insan yang memandang kehidupan dunia hanyalah sebuah tempat yang merugikan sehingga mereka lupa akan hakikat dunia ini juga penuh dengan ‘syurga’ yang mampu memberi erti ketenangan. Jadi apa sebenarnya sebagai insan yang penuh kekurangan, apakah doa yang terbaik?

Cuba kita renungkan ayat 201 dan 202 dalam surah Al-Baqarah,

“ Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: “Ya Tuhan kami,berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka. Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan; dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya.”

Inilah doa yang mencakupi keperluan seorang makhluk bergelar manusia, dengannya kita mengharap pada Allah dikurniakan apa yang terbaik bagi mengisi hati ini dengan kegembiraan sama ada disini mahupun disana.

Anas bin Malik ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw sentiasa mengucapkan doa ini,

“ Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka.”


Moga kita sentiasa dapat istiqamah dalam memohon kepada-Nya dengan doa ini dengan hati yang ikhlas hanya berserah diri pada-Nya yang Esa.

THANKS FOR SINGGAH :D SEBARANG TEGURAN AMAT DIALUKAN !! ^^

No comments:

Post a Comment